Marketingul Produselor Agricole - Partea a 6-a
6.1. Ce înseamnă o Afacere, De Ce Se Planifică și Cum se Folosește Planul de Afaceri
Agricultura rămâne un domeniu de activitate spre care poți să te îndrepți dacă dorești să începi o nouă afacere. Fermele mici au un rol important în economiile locale și pot ajunge să facă parte din lanțurile mari de desfacere a produselor. Cu un plan bine pus la punct și un buget adecvat, afacerea îți poate aduce noi oportunități.
Pământul a fost și rămâne centrul universului pentru țăranul român. Tot mai mulți tineri au înțeles că pot porni o afacere în domeniul agricol și pot câștiga bani frumoși dacă muncesc și reușesc să găsească o nișă neexploatată în piață. Pe de altă parte, nici cei care au mizat pe culturi noi, inedite pentru fermierii tradiționali, nu au eșuat.
Îi prezentăm câteva sugestii pentru o afacere în domeniul agriculturii, de care ai putea să ții cont, dacă decizi să te aventurezi pe acest drum.
Plan și viziune pe termen mediu și lung
Orice afacere pornește de la o idee. Ideea trebuie transpusă într-un plan, iar acesta trebuie etapizat și trebuie implementat pe termen mediu și lung. Oportunități există, iar în viziunea unora, agricultura este o sursă inepuizabilă.
Fără un plan de afaceri bine pus la punct, șansele de reușită scad, înainte ca proiectul să prindă viață.
Planul trebuie să conțină detaliile financiare, strategiile ce vor fi folosite, o analiză atentă a pieței și a concurenței, precum și descrierea în detaliu a afacerii, cu specificul activității.
Stabilirea bugetului
Proiecția financiară este absolut necesară pentru startul oricărei afaceri. Dacă nu ai banii necesari pentru tot proiectul, ai ocazia să aplici și să obții un credit capital de lucru, care vizează tocmai partea de înființare culturi și materii prime necesare producției, acoperind în același timp și plățile către furnizori, plata salariilor sau a taxelor la stat.
Identificarea terenului necesar
Poate ai ceva teren pentru a începe producția. Dacă vrei să cumperi trebuie să fii pregătit să scoți ceva bani pentru acest lucru. Apoi sunt necesare și demersurile legale pentru ca terenul să poată fi utilizat, în conformitate cu specificul activității pe care vrei să o desfășori. Dacă cultivi plante vei avea de îndeplinit anumite condiții. Dacă crești animale, lucrurile stau diferit.
Nevoia și satisfacerea acesteia
Pentru ca o afacere să fie profitabilă ea trebuie să răspundă unei nevoi. Afacerea ta poate umple golul din piața analizată sau poate să apară pe o cărare bătătorită de alte firme. În acest ultim caz este absolut necesar să știi ce anume face concurența și cum poți interveni tu cu ceva nou, astfel încât afacerea ta să fie profitabilă.
Înregistrarea firmei
Firma trebuie înregistrată la Registrul Comerțului și vei mai avea și alte câteva elemente legale de îndeplinit – obținerea de avize și autorizații de la diferite instituții ale statului.
Dacă ai deja o societate înființată, trebuie să te asiguri că profilul ei de activitate se potrivește domeniului agricol.
Treci pe digital
Vrei să ai vizibilitate și să îți faci cunoscute produsele? Neapărat să te regăsești în mediul online. Trebuie să ai o strategie de marketing și un site de prezentare pentru ca oricine să te poată găsi cu ușurință.
Postările și modul în care alegi să te definești pe tine și afacerea ta, pot contribui la dezvoltarea business-ului.
Afaceri de familie
Cele mai reușite afaceri în domeniul agricol sunt cele în care familia este aproape și toți membrii muncesc, fiecare având un rol bine stabilit. Dacă nu ai o familie numeroasă poți apela și la cunoștințe și rude pentru început. Cu cât oamenii sunt mai legați de afacere, se vor implica mai mult și rezultatele bune nu vor întârzia să apară.
Pentru dezvoltarea oricărei afaceri planul, bugetul și implicarea sunt esențiale. Cum pornești o afacere în domeniul agricol? Cu multă muncă, documentare asiduă, perseverență, ambiție, dar și cu un strop de inspirație. Dacă reușești să ajungi acolo unde îți dorești și urmezi planul de afaceri, munca nu va fi inutilă, iar afacerea va prospera.
6.2. Elaborarea și Structura unui Plan de Afaceri
Planul de afaceri este un instrument de planificare ce are rolul de a oferi o mai mare vizibilitate asupra obiectivelor și evolutiei unei anumite afaceri căreia ii este dedicat.
Este o înlănțuire logică de condiții ordonate în timp, pentru a atinge limita dorită într-o afacere.
Este prezentarea scrisă a ce se dorește să se întreprindă și modul de utilizare a resurselor spre a atinge afacerea dorită.
Necesitatea planului de afaceri
- Eliberează întreprinzătorul de capcana unor concentrări de eforturi momentane care nu se înscrie în ansamblul acelei afaceri
- Lămurește, fără cheltuieli prea mari, dacș ceea ce dorește să întreprindă este o afacere
- Este ghidul permanent care te conduce pe întreg procesul afacerii, ce creionează pașii necesari și resursele corespunzătoare etapelor în perspective
- Este depozitarul de informații necesare pentru a se deschide o linie de creditare sau de a câștiga un partener de afaceri
- Este condiția necesară pentru a evita un insucces
- Este pluta în marea de distorsiuni inevitabile din lumea afacerilor
Scopul elaborării unui plan de afaceri
De regulă, antreprenorii elaborează planul de afaceri în următoarele cazuri:
- pentru a stabili un plan de acțiune și un instrument de gestiune, planificarea detaliată a afacerii permite să se evalueze situația actuală, să se analizeze perspectivele și să se calculeze riscurile posibile
- antreprenorul își stabilește din timp căile și mijloacele de atingere a scopului
- pentru a obține un credit bancar, prezentarea planului de afaceri este o condiție obligatorie a oricărei instituții financiare care are posibilitatea, înainte de a oferi împrumutul solicitat, să evalueze perspectivele dezvoltării afacerii, precum și șansele recuperării fără probleme a sumei împrumutate
- pentru a atrage investiții, orice investitor, înainte de a oferi investiții pentru a calcula profitabilitatea plasamentului, va analiza situația la întreprinderea în care inveșteste.
Avantajele elaborării unui plan de afaceri
Planul prezintă o ”hartă” a viitoarei afaceri, îmbunătățind șansele întreprinzatorului de a atinge obiectivele propuse. Dintre avantajele realizării unui plan de afaceri la începutul demersului pe care un întreprinzător/ potențial întreprinzător îl face pentru a-și dezvolta propria afacere, enumerăm:
- posibilitatea de a analiza detaliat activitatea viitoare pe care o presupune realizarea planului de afaceri permite evitarea multor greseli cauzate de lipsa de informare (cunoasterea insuficienta a pietei, a concurentilor sau clientilor, cunoasterea insuficienta a unor concepte economice sau tehnice cuprinse in activitate);
- indicarea, cu o precizie destul de mare, a investitiei necesara initial, in ce se va investi și cum va fi recuperata investitia. In acest fel, se reduce semnificativ riscul aparitiei unor probleme cu fluxurile de numerar (cash-flow-ul), una din cauzele principale de nereusita in primele etape de funcționare ale noilor afaceri. In plus, intreprinzatorul poate alege cele mai avantajoase surse de finantare;
- cresterea credibilitatii intreprinzatorului / potentialului intreprinzator in fata investitorilor și / sau a partenerilor de afaceri, in situatia prezentarii unui plan de afaceri bine intocmit;
- intarirea abilitatilor de planificare ale intreprinzatorului și ridicarea nivelului de adaptabilitate a acestuia la schimbarile din mediul economic.
Structura planului de afaceri
In structura oricarui plan de afaceri se regasesc cateva elemente esentiale:
- Descrierea afacerii
- Prezentarea firmei
- Planul de marketing
- Produsul / serviciul oferit
- Piață vizata / potentialii clienti
- Mediul concurential
- Strategia de promovare și vânzare
- Planul managerial
- Planul financiar
6.3. Elaborarea și Structura unui Plan de Marketing
Planul de marketing se referă la un document care conține cunoștințe despre piața în care firma ta își desfasoară activitatea, strategiile și pașii pe care trebuie să îi faci pentru a-ți atinge obiectivele stabilite pentru o perioadă de timp determinată. Cu alte cuvinte: cum să câștigi și să păstrezi clienți. De ce ai nevoie de un plan nou și nu îl poți folosi pe cel pe care l-ai făcut acum doi sau trei ani? Pentru că piața se schimbă, preferințele consumatorilor se schimbă, poate apărea o concurență nouă, iar modalitățile de comunicare cu clienții tăi potențiali se diversifică și ele de la an la an.
Să revenim la redactarea planului și la principalele aspecte care trebuie incluse în acesta:
Obiectivele
Ce încerci să realizezi cu acest plan de marketing? Obiectivele trebuie să fie măsurabile. Spre exemplu: „Creșterea cifrei de afaceri cu 20%.”
Piața țintă
Cui se adresează activitățile tale de marketing? Gândește-te la vârsta prospecților, sex, venit, localizare geografică. Dacă sunt consevatori sau în căutare de inovații? Introvertiți sau extrovertiți? Cât de des cumpără și în ce cantitate? Cu cât îi vei descrie mai în detaliu, cu atât mai bine vei acționa.
Analiza concurenței
Cine reprezintă concurența ta și unde te situezi față de aceasta? Compară prețurile tale cu ale concurenților. Oferă aceștia beneficii în plus față de cele pe care le oferă produsele/serviciile tale? Ce modalități de promovare folosește concurența? Care sunt punctele ei tari și punctele ei slabe?
Poziționarea
Ce face ca business-ul tău să fie unic? Poziționarea se referă la imaginea pe care un produs sau serviciu o creează în mintea pieței țintă. Această imagine trebuie să fie unică, diferită de a concurenței și foarte bine definită. Poziționarea este un concept care mie, personal, îmi place foarte mult. Îmi propun să scriu un articol și pe această temă deosebit de importantă pentru produsele sau serviciile pe care un business le produce sau prestează.
Strategia de preț
Lucrurile rămân la fel sau vei schimba ceva în această privință? Pentru a stabili o strategie de preț potrivită, ia în considerare:
- Costurile fixe și variabile
- Obiectivele companiei tale
- Competiția
- Strategia de poziționare
- Disponibilitatea de plată a grupului țintă
Activitățile de promovare
Cum vei ajunge la piața țintă? Este cea mai importantă parte a planului tău de marketing, așa că: Atenție! Ce medii de informare folosește piața ta țintă? Înseamnă că acolo trebuie să fii prezent. Prin urmare, realizează:
- Social media marketing (pe rețelele sociale: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest etc.)
- Online marketing
- Marketing direct (scrisori de vânzări, broșuri, flyere, oferte speciale etc.)
- Reclamă în media – ziare, reviste, radio, TV Vânzare directă (în locația în care se află prospecții)
- Participare la târguri locale și regionale
Bugetul de marketing
Cât vei cheltui și pentru ce? Va fi nevoie să te gândești la un anume procent din vânzări sau, dacă ești la început de drum, la o sumă din fondurile proprii sau împrumutate, însă oricum ar fi, gândește-te că marketingul este absolut esențial pentru succesul afacerii tale. Cum am mai afirmat și cu altă ocazie, chiar dacă afacerea ta trece prin momente grele, nu fă greșeala să renunți tocmai la acest buget. Te vei afunda și mai tare.
Măsurarea
Cum vei implementa ce ți-ai propus și unde este loc de îmbunătățiri? Stabilește indicatorii cheie de performanță (KPIs). Acești indicatori pot fi stabiliți pe baza tendințelor din cadrul companiei sau prin benchmarking – adică, prin compararea cu valori etalon ale industriei sau ale unor companii de referință. Spre exemplu:
- Livrarea la timp și în conformitate cu așteptările clienților (indice de performanță operațional)
- Marja de profit net (indicator recomandat pentru benchmarking-ul la nivel de industrie)
- Clienți profitabili – ce e drept, mai greu de monitorizat.
Cam acestea sunt aspectele cheie care trebuie abordate în planul tău de marketing. Când o strategie nu atinge obiectivele dorite, poate fi revizuită, iar această situație trebuie văzută ca o parte naturală a procesului de învățare și adaptare la lumea în continuă schimbare în care ne desfășurăm activitatea.