
Marketingul Produselor Agricole - Partea 1
Cuprins
Suportul de curs îşi propune să fie un instrument util pentru persoanele care doresc să își îmbunatățească cunoștințele teoretice, dar și competențe practice în domeniul Margetingului produselor agroalimentare. Le explică micilor producători de produse agroalimentare cum să vândă, să fie mai bine organizați și să obțină mai mulți bani prin munca lor.
În primul capitol este definit marketingul agroalimentar, este identificat domeniul său de aplicare şi, de asemenea, sunt prezentate principalele sale particularităţi în raport de celelalte domenii de specializare ale marketingului.
Alte capitole se axează pe descrierea caracteristicilor esenţiale ale cererii şi ofertei de produse agroalimentare, iar capitolul III pune accent pe prezentarea factorilor de influenţă ai comportamentului de cumpărare şi consum alimentar.
Veți descoperi cele 4 componente ale mixului de marketing, insistând pe elementele de specificitate pentru cazul produselor agroalimentare. Aceste elemente sunt rezultate deopotrivă din caracteristicile produselor şi natura nevoilor cărora acestea se adresează, dar şi din reglementările în vigoare ce vizează sectoarele agricol şi alimentar. Sunt, astfel, prezentate o serie de prevederi cu referire la produsele agroalimentare, aplicabile la nivelul spaţiului comunitar şi care imprimă trăsături particulare agromarketingului desfăşurat de organizaţiile ce acţionează la acest nivel.
Există numeroase resurse de informare disponibile micilor producători ce doresc să își valorifice produsele din gospodărie. Aceștia pot afla cu ușurință atât informații despre acte și procedurile legale cât și despre modalități de a îmbunătăți procesele de marketing. La fel ca în orice alt tip de afaceri, începutul este întotdeauna mai greu și marcat de necunoscute ce au tendința de a fi supra evaluate. Valorificarea cu succes a produselor gospodărești nu este un demers extrem de simplu, dar nu este iarăși nici pe departe imposibil. Numeroși locuitori ai mediului rural reușesc să își completeze veniturile din valorificarea produselor gospodărești, deși în paralel poate că mai efectuează alte activități economice sau sunt angajați.
Odată conștientizat faptul că începutul comercializării produselor proprii este un pas important, micul producător își poate crește afacerea și diversifica oferta. Secretul este producția unor bunuri de calitate a căror renume se creează în timp. Din ce în ce mai mulți consumatori și-au pierdut încrederea în produsele realizate la scară industrială și vândute printr-un sistem de retail foarte dăunător mediului înconjurător. Prin urmare, cererea de produse realizate la scară mică, în gospodării, de către localnici ce pun suflet în munca lor va crește continuu în următorii ani. În felul acesta, consumatorii aleg să întrețină prin achizițiile lor un stil de viață rural ce altfel ar fi înlocuit de mari ferme industriale, cu consecințe foarte grave asupra mediului natural și a economiei durabile.
Numeroși mici agricultori au încercat de-a lungul timpului să își valorifice producția prin diferite metode, cel mai întâlnit fiind mersul la piață. Este de înțeles dacă unii dintre aceștia au renunțat după o vreme, multe din piețele autohtone s-au transformat în ultimii ani în așa fel încât micii producători să se nu fie tocmai în largul lor.
Prezentul suport de curs oferă doritorilor noțiuni teoretice de marketing și idei despre variante de valorificare a produselor locale, oferind mai multe opțiuni ce pot fi încercate pentru a identifica pe cele ce se potrivesc fiecăruia.
Informațiile și aplicațiile practice din acest curs, vă vor ajuta să învățați cum puteți începe vânzarea produselor alimentare la nivel local. Când decideți să vindeți produsele agricole realizate în gospodăria sau ferma dumneavoastră direct consumatorilor, sunteți responsabil pentru găsirea persoanelor care vor cumpăra produsul și apoi negocierea vânzării cu ei. Sunteți responsabil pentru pregătire, ambalare, stabilirea prețului cadru, și poate chiar livrarea produsului.
Practic, este nevoie să vă familiarizați și să deprindeți un nou set de competențe. Dacă doriți să vindeți produsele către un comerciant cu amănuntul sau cu ridicata, atunci este necesar un set suplimentar de aptitudini. Chiar dacă tratați direct sau nu cu consumatorul final, produsele vândute trebuie să îndeplinească cerințe minime privind ambalajul, calitatea produsului, respectarea standardelor de producție, depozitare și livrare.
