
Competențe Informatice - Modulul 5
La sfârşitul acestui capitol veţi şti:
- Deschiderea / închiderea unui browser web;
- Introducerea unei adrese în bara de adrese si incarcarea ei;
- Accesarea unui link;
- Selectarea unui motor de căutare;
- Efectuarea unei căutari;
- Utilizarea adresei de e-mail.
O reţea de calculatoare este formată din două sau mai multe calculatoare, interconectate între ele, capabile să facă schimb de informaţii.
Internet – defineşte un sistem mondial de reţele de calculatoare interconectate, care înlesneşte serviciile de comunicare, cum ar fi: deschiderea unei sesiuni de lucru de la distanţă, transferul de fişiere, poşta electronică şi grupurile de discuţii.
Internet este o cale de a conecta reţelele existente de calculatoare, care extinde mult posibilităţile fiecărui sistem participant. Această reţea nu numai că reprezintă o sursă inepuizabilă de informaţii, dar, în acelaşi timp, este o nouă formă de comunicare între oameni.
Programe de navigare/Browser
Un browser (numit şi „browser Internet” sau „browser web”) este o aplicaţie software ce permite utilizatorului să comunice şi să afişeze text, grafică, video, muzică şi alte informaţii localizate pe o pagină din World Wide Web.
Unele dintre cele mai cunoscute browsere web sunt Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Mozilla, Opera.
Motoare de căutare
Un motor de căutare este un program de căutare, care accesează Internetul în mod automat și frecvent și care stochează titlul, cuvinte cheie și parțial chiar conținutul paginilor web într-o bază de date.
În momentul în care un utilizator apelează la un motor de căutare pentru a găsi o informație, o anumită frază sau un cuvânt, motorul de căutare se va uita în această bază de date și în funcție de anumite criterii de prioritate va crea și afișa o listă de rezultate. Orice motor de căutare are trei elemente majore:
- robotul de căutare: (engleză -robot, spider sau web crawler) este un program care vizitează paginile web, le citește și apoi urmărește legăturile către alte pagini.
- index sau catalog: unde sunt trecute informațiile despre fiecare pagină web pe care le găsește robotul (titlul și adresa paginii, cuvinte cheie, porțiuni de text din paginile vizitate, legături către alte pagini etc.); pentru aceasta, robotul utilizează un fișier text (robots.txt)
- software-ul de căutare: care permite căutarea printre multitudinea de pagini înregistrate în index precum și afișarea rezultatului sub forma unei liste de legături, în ordinea relevanței.
Motoarele de căutare se împart în trei categorii: - motoarele care au propria bază de date (de ex. Google)
- motoarele care folosesc bazele de date ale altor motoare (de ex. MSN folosește serviciile LookSmart și Inktomi)
- motoarele care folosesc atât propria bază de date cât și pe cele ale altor motoare (de ex. Yahoo care foloseste baza de date proprie dar și pe cea a motorelor Google, Inktomi)
Trei lucruri sunt absolut necesare pentru ca un motor de căutare să aibă succes:
- În primul rând, rezultatele oferite de acesta trebuie să fie relevante pentru utilizatori. Numărul de rezultate afișate își pierde orice importanță dacă niciunul dintre acestea nu are legătură cu ceea ce o persoană caută cu adevărat.
- În al doilea rând, acesta trebuie să beneficieze de o interfață extrem de accesibilă și ușor de înțeles pentru orice tip de utilizator.
- Într-un final, acesta trebuie să ofere o varietate mare de opțiuni pentru a lărgi și restrânge căutarea.
Noțiunea de motor de căutare a ajuns similară cu Google (www.google.com).
În Statele Unite, compania americană cu sediul în Mountain View atrage peste 67% din căutările pe desktop și aproximativ 83% din căutările de pe dispozitive mobile. În Europa, poziția celor de la Google este și mai dominantă, cu o cotă de piață de peste 90%. La momentul la care Serghei Brin și Larry Page puneau bazele Google, motoarele de căutare se bazau doar pe numărul de menționări ale cuvântului cheie pe pagina principală. Cei doi au introdus, însă, un sistem care determina relevanța unui site în funcție de numărul de pagini și de importanța acestora. În prezent Google, vă poate ajuta să găsiți nu numai site-uri, ci și imagini, locații, cărți și multe alte elemente grație numeroaselor filtre introduse. Există chiar și Google Scholar, o variantă a motorului de căutare care se concentrează asupra materialelor științifice care au fost revizuite de către cercetători sau profesori. Google Scholar este perfect pentru cei care vor să alcătuiască o lucrare științifică și pentru cei care caută materiale pentru o dezbatere.
Opțiuni de îmbunătățire a căutărilor
Motoarele de căutare sunt ușor de folosit: introduci cuvântul sau cuvintele despre care dorești mai multe informații și primești înapoi o listă cu câteva pagini care au legătură cu acele cuvinte. Există câteva opțiuni de îmbunătățire a căutărilor când faci o căutare pe Google:
- pentru a exclude un cuvânt dintr-o căutare, se folosește semnul – (minus) înainte cuvântului pe care îl excluzi;
- pentru a căuta o expresie exactă, se folosesc ghilimelele;
- pentru rafinarea căutărilor pot folosi opțiunile disponibile în partea stângă a paginii. În funcție de ceea ce cauți ai diferite variante disponibile: în funcție de timp, în funcție de conținut etc. Cu opțiunea de căutare avansată poți specifica mai multe criterii în același timp.
- pentru căutări și mai detaliate, se pot folosi opțiunile de căutare avansată. După ce ai introdus cuvintele dorite și ai apăsat Enter, în partea dreaptă a ferestrei apare butonul care afișează opțiunea “advanced search – cautare avansata”.
-
Cautare după Cuvinte Cheie
Majoritatea motoarelor de căutare folosesc cuvinte și fraze simple. Cu cât există mai multe cuvinte comune pe o pagină, comparat cu frecvența lor, cu atât pagina respectivă va aparea printre rezultatele căutarii. Scriind toate cuvintele pe care vreți sa le căutați, este mult mai bine decât să uitați vreunul.
Motoarele de cautare fac eforturi pentru a înțelege tipul de cuvinte pe care un utilizator de internet îl caută. De exemplu, majoritatea motoarelor de căutare oferă acum opțiuni de corectare ortografică a cuvintelor căutate.
Atunci cand se evaluează rezultatele, motoarele de căutare acordă o pondere specială modului în care apar cuvintele cheie:
- sus in pagina;
- în titluri (de articole);
- în textele scrise boldat, italic, underline sau mixt;
- în adresa de web (URL);
- în titlul paginii (important);
- în descrierea paginii;
- în tag-urile alt pentru imaginile grafice;
- în tag-urile meta pentru cuvintele cheie (dar puține motoare de căutare mai folosesc acest mod);
- în textul link-urilor – pentru navigarea in site.
O mai mare pondere este pusa pe titlul paginii, textul link-urilor și descriere. În caz că autorul paginii de Internet nu specifică cuvintele cheie pentru fișierul lui (acesta este posibil folosind tag-urile meta), motoarele de căutare le vor determina. În esență, asta înseamnă că motoarele de căutare indexează cuvintele care apar ca fiind semnificative. Pentru că motoarele de căutare sunt programe automate, nu au rațiunea umană, acestea funcționează în funcție de regulile stabilite de creatori pentru ce cuvinte sunt, de obicei, importante într-o pagină de Internet. Titlul unei pagini, de exemplu, dă informații importante despre subiectul paginii. Motoarele de căutare acordă o mare importanță titlurilor paginilor. Unele motoare de căutare indexează fiecare cuvânt din pagină. Altele indexează numai o parte din pagină. Indexarea tuturor cuvintelor dintr-o pagină se face cu excepția cuvintelor comune (ca de exemplu “un”, “o”, “este”, “si”, “sau”, “www” etc). Unele motoare de căutare fac discriminare în ceea ce privește scrierea cuvintelor cu litere mari sau mici iar unele motoare de căutare indexează toate cuvintele fără să țină cont daca este scris cu litere mari sau mici. Esentialul este ca programele motoarelor de căutare să caute în intregul web, începând de la paginile cunoscute și urmârind toate link-urile.
Servicii oferite în Internet. Poșta electronică.
Reţeaua Internet pune la dispoziţia utilizatorilor mai multe tipuri de servicii. O importanţă deosebită o prezintă serviciul de poşta electronică (mesaje e-mail): trimiterea şi primirea de scrisori electronice.
Poşta electronică (e-mail) este cu siguranţă cea mai utilizată aplicaţie de pe Internet. Aceasta permite utilizatorilor să trimită mesaje în toată lumea la preţul conexiunii la Internet. Fiecare utilizator poate avea unul sau mai multe conturi de e-mail unde poate primi mesaje, acestea sunt stocate pe servere de e-mail. Se poate verifica conţinutul căsuţei de intrări, se pot citi mesaje, se poate răspunde la un mesaj, se pot șterge mesajele, se pot organiza şi se pot trimite mesaje către una sau mai multe persoane, oricând se dorește. De asemenea se pot atașa fişiere precum texte, imagini, clipuri video, muzică etc. Când un server de e-mail nu poate să livreze un mesaj trimis, în mod normal va încerca să l informeze pe expeditor că mesajul a fost imposibil de livrat, dar şi acest mesaj este un e mail (generat automat de către server), iar livrarea lui nu este nici ea o certitudine. Expeditorul poate cere o confirmare de primire (la fel ca în cazul scrisorilor cu confirmare de primire) sau să fie anunţat dacă e-mailul său a fost citit, dar destinatarul hotărăşte dacă vrea să trimită confirmarea şi poate să opteze să nu o facă. Semnificaţia confirmării poate fi ambiguă, întrucât vizualizarea unui mesaj pentru câteva secunde în căsuţa poştală electronică nu înseamnă obligatoriu că a fost citit sau înţeles. Transmiterea este foarte rapidă. Mesajele sunt „livrate” destinatarului în câteva minute (sau secunde) indiferent de distanţa fizică/ geografică; dacă scrieţi greşit adresa de e-mail, vi se va trimite un mesaj care vă va informa că mesajul nu a ajuns la destinatar. Prin intermediul e-mailului se poate trimite un text simplu sau se pot ataşa documente, imagini sau fişiere cu muzică sau video.
Toate acestea sunt posibile doar dacă destinatarul are un cont de e-mail şi o căsuţă poştală electronică de la un furnizor de servicii de email! Accesul la căsuţa poştală este restricţionat în mod normal de o parolă sau alte forme de autentificare ce permit utilizatorului să îngrădească accesul altor persoane la utilizarea ei şi la citirea mesajelor.
Fiecare cont de e-mail are adresa proprie şi clar definită.
Ea este compusă din următoarele elemente: utilizator@nume_domeniu.extensie unde:
Utilizator este numele ales de cel care o foloseşte sau de administratorul serverului şi care identifică clar un anumit utilizator (sau un grup de utilizatori);
Nume_domeniu identifică Furnizorul de Servicii de Internet (eng. Internet Service Provider) şi serverul care administrează poşta electronică;
Simbolul @ caracterizează toate adresele de e-mail. Atunci când vedeţi @, veți avea cu siguranţă de a face cu o adresă de e-mail. Adresele de e-mail pot avea toate simbolurile alfabetice şi numerice (fără diacritice sau accente) şi unele simboluri precum liniuţa de jos (_) sau punctul (.). Contul de e-mail poate fi gratuit (de exemplu în schimbul prezenţei unor anunţuri publicitare sau ca parte a abonamentului de Internet oferit de furnizor) sau contra cost, de obicei atunci când sunt utilizate multe conturi de e-mail sau este cerută o anumită adresă.
Simboluri emoționale
Când destinatarul citește mesajului dvs. nu va poate auzi tonul vocii, nu știe dacă zâmbiți, dacă vă încruntați sau plângeți în acel moment. Asta înseamnă că nu ați comunicat decât cca.55 -60 % din mesaj. Acesta este unul din motivele pentru care unele din mesajele transmise prin poșta electronică sunt interpretate greșit. De exemplu, poate că încercați să fiți ironic sau spiritual, dar cititorul nu iși poate da seama de acest lucru, fără un indiciu vizual. Simbolurile emotionale (emoticons) sunt elemente grafice pe care le puteți folosi în mesajele e-mail pentru a indica ce simțiți față de conținutul mesajului (puteți indica umorul, sarcasmul, mânia,îndoiala,etc.).
Stilul potrivit pentru redactare e-mail
Din moment ce poșta electronică este atât de expeditivă (aproape ca o convorbire telefonică), mulți utilizatori scriu mesaje e-mail la întâmplare, fără să se gândească prea mult. Dacă veți respecta urmatoarele “convenții de stil”, dovediți respectul pentru destinatar, dar și pentru ceeace faceți:
- Nu abuzați de limbaj. Din pacate, multă lume face greșeli de punctuație, gramaticale, ortografice etc. Citiți mesajul cu voce tare, pentru a verifica sonoritatea și fluența frazelor. Verificați ce ați scris și dacă este corect redactat mesajul, înainte de al expedia.
- Păstrați paragrafele scurte. Destinatarul citește mesajul dvs. afișat într-o fereastră mică. Va trebui să folosească bara de derulare pentru a deplasa mesajul în sus și în jos, astfel încât să îl vadă pe tot. Dacă paragrafele sunt scurte, va putea să le vadă conținutul în fereastră fară să le deruleze.
- Formulati subiectul cât mai sugestiv. Redactați corect, pentru ca cititorul să știe la ce se referă mesajul dvs.
- Limitați lungimea liniei la 72 caractere sau chiar mai puțin. Dacă mesajul dvs. are lungimi mai mari, textul va fi despărțit și va apare în locuri ciudate, îngreunând citirea. Este bine să micsorați fereastra în care scrieti mesajul, astfel incât textul să fie despărțit automat la 72 de caractere sau chiar mai puțin.
- NU FOLOSIȚI NUMAI MAJUSCULE. Mesajele care folosesc numai majuscule sunt interpretate ca țipăt (ridicarea vocii). Sunt mult mai dificil de citit și pot ofensa cititorul.
- Folosiți citate scurte. Închideți într-un mesaj de raspuns, un scurt citat din mesajul original, care să-i aducă aminte destinatarului ce a spus.
- Nu folositi simboluri emoționale și acronime în explicații. Simbolurile emoționale și acronimele pot sugera tonul unui mesaj, dar nu vă bazați pe ele în explicatii care ar putea fi redate mult mai bine prin cuvinte.
- Sfat : Nu uitaț ică mesajul transmis de dvs. devine o înregistrare permanentă și poate fi vizualizat de orice utilizator de Internet. Nu scrieți lucruri pe care s-ar putea sa le regretați ulterior!
Crearea unui cont Gmail
Gmail este clientul de mail (mesaje) al Google. Un mare avantaj al unui cont Gmail îl reprezintă multifunctionalitatea.De exemplu, daca aveți cont pe Gmail puteți utiliza datele de autentificare (user, parolă) pentru a vă conecta la toate celelalte servicii ale Google, inclusiv Youtube. Spațiul alocat unui cont de gmail este nelimitat așa că puteți stoca mii de fisiere/ mesaje. În momentul atașării unui document pe Gmail, acesta nu trebuie sa aiba mai mult de 25 de MB. Gmail include și serviciul de “live chat“, asa că puteți comunica instant cu persoanele care au cont de Gmail și sunt în lista dv. Pașii pentru crearea unui cont de mail pe Gmail sunt:
1. Deschidem pagina http://www.gmail.com si facem click pe „Create an account” (Creaza un cont)
2. Introducem:
- Nume Prenume
- Denumirea pe care dorim sa o aiba contul de gmail
- Parola
- Confirmarea parolei
- Data nasterii
- Genul (masculin/feminin)
- numarul de telefon
- email (daca mai avem alt cont de mail, daca nu, lasam liber)
- Tara (Romania)
Apare fereastra casutei postale
Accesarea unui cont Gmail
- Deschidem pagina http://www.gmail.com
- Introduceți numele de utilizator și parola contului dv. de Gmail
- dacă apare completat numele de utilizator, dar doriți să vă conectați la un alt cont gmail, apăsați butonul Conectează-te cu un alt cont
- dacă se afișează o pagină de prezentare a serviciului Gmail în locul paginii de conectare, apăsați butonul Conectază-te din colțul din dreapta sus al paginii
Notă: În situația în care v-ați autentificat cu adresa personală de gmail pe un calculator public aveți posibilitatea să închideți toate sesiunile web de email indiferent unde și când au fost inițializate. În fereastra de Gmail faceți click în colţul din dreapta jos pe butonul ,,Details”. Imediat, pe ecran va fi afişată o listă cu IP-urile şi locaţia din care v-aţi autentificat recent. Din acest raport de activitate, singurul lucru care vă interesează este butonul din partea de sus a ferestrei. ,,Sign out all other web sessions” (Închideţi toate celelalte sesiuni web.) În cazul în care în respectiva listă observaţi o sesiune dubioasă de email deschisă, eventual din altă ţară, schimbați parola contului vostru.
Expediere mesaje
Un mesaj este compus din 3 părţi majore:
- header (antetul mesajului),
- body (corpul mesajului) și
- attachment (fişier ataşat)
Antetul conţine date referitoare la adresa expeditorului, adresa destinatarului, subiectul mesajului şi adresa serverului de mail de pe care a fost transmis mesajul. La compunerea unui mesaj nou trebuie completate următoarele câmpuri:
- To: -adresa destinatarului
- CC:-Carbon Copy. În cazul în care mesajul este adresat spre știință mai multor destinatari, adresele acestora vor fi trecute in acest câmp.
- BCC:-Blind Carbon Copy. Are acelaşi rol cu câmpul de mai sus, dar destinatarii nu vor putea vedea cine a mai primit mesajul. Este util de folosit când aveți de trimis un email catre listă mare de persoane; astfel se împiedică folosirea listelor de email pentru mesaje spam.
- SUBJECT: -Subiectul mesajului incercaţi să îl concepeţi cât mai scurt şi concis. Acesta trebuie să fie un mic sumar al mesajului şi trebuie să capteze interesul destinatarului.
- Corpul mesajului reprezintă mesajul în sine. Fişierul ataşat este un mod de a trimite prin e mail diferite fişiere în diferite formate (documente, imagini, arhive etc.). Dimensiunea maximă a unui fișier atașat este de 25 MB. Dacă trebuie să trimiteți fișiere mai mari puteți folosi opțiunea de atașare cu Google drive.
Mesajele primite de dumneavoastră se regăsesc în directorul Mesaje primite (Inbox) şi sunt sortate după data şi ora primirii lor, mesajele necitite fiind marcate ca atare. Atenţie sporită se cere în cazul email-urilor virusate. Acestea de obicei au ataşate fişiere cu extensii “ciudate”: scr, pif etc. sau combinaţii între acestea. Metoda cea mai sigură de protecţie este folosirea unui program antivirus. Dacă primiți un email dubios mai bine nu îl deschideți și îl ștergeți sau marcați ca fiind spam. Email-urile expediate de dumneavoastră sunt stocate în directorul Mesaje trimise – Sent Mail. Pentru a compune un nou mesaj folosiţi butonul Scrie – Compose. După completarea câmpurilor apăsaţi butonul Trimite – Send. Dacă doriţi să trimiteţi un fişier ataşat (imagine, document etc.) apelaţi la butonul Attach files care vă oferă posibilitatea selectării respectivului fișier de pe calculatorul personal. O altă soluţie pentru transferul fişierelor mari este împărţirea acestora în mai multe părţi şi trimiterea separat a acestora, precum şi eventuala comprimare a lor.
Un mesaj primit poate fi trimis mai departe unui alt utilizator, folosind butonul Redirectioneaza – Forward. În acest caz corpul mesajului este completat automat, dumneavoastră trebuind să specificaţi adresa destinatarului noului mesaj.
Pentru a răspunde unui mesaj puteţi folosi opţiunea Raspunde – Reply, care va compune automat un mesaj nou către expeditorul celui primit, conţinând mesajul primit. Şi în aceste cazuri apăsarea butonului Trimite – Send are ca rezultat trimiterea email-ului.