Competențe Antreprenoriale - Partea a 2-a
În funcție de motivația și scopul lansării unei afaceri sunt necesare următoarele tipuri de resurse:
Resurse tangibile, care au consistență materială și valorica ușor de evaluat: resurse materiale (spațiu de lucru, dotări și consumabile), resurse umane (personal angajat și colaboratori), servicii de la terți (utilități, servicii profesionale), resurse financiare (fonduri proprii și fonduri atrase)
Resurse nemateriale, irecuperabile dacă nu sunt folosite eficient: informații relevante pentru luarea deciziilor de afaceri, recomandări pentru dezvoltarea afacerii și a relațiilor de afaceri, timpul alocat administrării resurselor interne ale firmei și relațiilor cu partenerii externi ai afacerii.
Exista percepția generală ca succesul unei afaceri este determinat de o conjunctură favorabilă pe piață și de resursele tangibile disponibile – mai ales cele financiare.
De exemplu, pentru acele firme care sunt in fazele de creștere susținută a afacerii, când există certitudinea funcționării eficiente a unui model de business.
În diverse stadii ale vieții, mai importante sunt resursele intangibile.
De exemplu:
- informații relevante pentru luarea deciziilor de afaceri: elementele de diferențiere și avantajele concurențiale ale afacerii și ale produselor, specificul și structura resurselor necesare pentru valorificarea avantajelor concurențiale, identificarea surselor de câștig și de pierderi ale afacerii pe tipuri de produse și de servicii și pe client
- Know-How-ul specific pentru valorificarea superioară a resurselor și oportunităților afacerii, recomandări pentru dezvoltarea afacerii și a relațiilor de afaceri: sfaturi pentru planificarea și organizarea afacerii (consultanță antreprenorială), asistarea întreprinzătorului pentru “punerea in practică” a unui sistem de management al afacerii, recomandarea firmei către diverși clienți, furnizori, investitori
- optimizarea timpului alocat administrării resurselor interne ale firmei și relațiilor cu partenerii externi ai afacerii
- identificarea și stabilirea priorităților pentru atingerea obiectivelor de afaceri
- utilizarea tehnicilor de “câștigare a timpului”: întâlniri de informare și delegarea sarcinilor
- folosirea celor mai eficiente canale și mijloace de comunicare.
2.2. Etapele unei Afaceri
- Prospectarea– “DETECTAREA” unei afaceri, adică a unui client/ piață și a nevoilor pe care le are;
- Studiul– “CONSULTAREA” clientului/ pieței in vederea pregătirii ofertei capabile sa răspundă solicitărilor acestuia;
- Negocierea– “AJUSTAREA” doleanțelor și intereselor ambelor părți contractante in scopul de a ajunge la o înțelegere (promisiune) acceptată de acestea;
- Realizarea– Furnizorul/ prestatorul de produse/ servicii se angajează sa utilizeze toate mijloacele disponibile pentru a ajunge la rezultatele prevăzute in contractul încheiat;
- Finalizarea– recepția și etapa ulterior acesteia, când se soluționează eventualele deficiențe și / sau ambele părți se pregătesc pentru realizarea de noi contracte de afaceri.
Corolar Afacerea nu se “încheie” și nu se “dă”, ci se contractează și se vinde.
2.3. Caracteristicile unei Afaceri
De regulă, afacerea este un produs “NOU”, care nu există in momentul contractării și cumparării sale de către client. Implica, deci, riscuri mari pentru ambele părți, fiecare având nevoie de credibilitatea celeilalte.
In unele cazuri (specula, scopul de a fi “păcăli” clientul) se uită faptul esențial că furnizorul trebuie sa realizeze afaceri repetitive, cu aceiași clienți.
In aceste condiții, mai devreme sau mai târziu, furnizorul va pierde credibilitatea clientului și “implicit” posibilitatea de a realiza noi afaceri.
„Rar vinzi a doua oară baloane de sapun pe post de baloane adevărate”.
Este un “produs” care se elaborează împreună cu clientul, in funcție de nevoile și doleanțele exprimnate de acesta.
Este o “aventură” pe termen mediu și lung. Clientului îi trebuie mult timp pentru a lua decizii spre a intra in “aventură”. Proiectul trebuie format mult mai repede decât noul “produs”. După formularea comenzii și încheierea contractului, urmează o perioadă grea pentru omul de afaceri până la împlinirea “aventurii”
A da “marea lovitură” conduce in general la eșec, de aceea trăsăturile unui om de afaceri este perseverența, calmul și stăpânirea de sine, încrederea in forțele proprii și convingerea că nimic nu este pierdut și este încă o șansa pentru a reuși .
2.4. Tipuri de afaceri
Modelul de afaceri unicorn
In aceste tipuri de afaceri se încadreaza: o aplicație fenomenală de mobil, sau Vector Watch – ceasul inteligent care concurează cu Apple sau Samsung pe aceasta piață.
Modelul pas cu pas
Spre exemplu, magazinul online Emag, „este un business care crește pas cu pas in fiecare an, care in principiu nu intră in super-pierdere sau care are o pierdere mică și controlabilă și care reușește sa fie perfect funcțional, profitabil, operațional de la bun început”.
Afaceri care călăresc un val
Este vorba de produse sau servicii care: sunt „la modă” sau au o traiectorie în creștere
2.5. Domenii și Exemple de Afaceri de Viitor:
Inteligența artificială
Creșterea interesului pentru acest domeniu și potențialul de a primi finanțare, dar și posibilitatea de a extinde business-ul la nivel global, fac din această zonă una extrem de interesantă.
Un exemplu concret – Goforward.com, serviciu futuristic de asistență medicală, inspirat din sistemul serialului Westworld. Serviciul, care costă 149 $/ lună, vine cu instrumente foarte avansate de diagnostic, sistem de Inteligență artificială care ascultă informațiile despre tine, simptomele și ia notițe pentru medici. GoForward.com a fost lansat de Google și Uber.
Cybersecurity
Securitatea cibernetică este o zonă care a existat de ani buni, însa cererea pentru tehnologie de acest fel este din ce in ce mai mare, pe masură ce atacurile informatice devin din ce in ce mai vizibile și mai problematice. Poți face mulți bani in această zonă dacă reusești sa ajuti companiile sa protejeze ce au mai valoros – datele lor. Instrumental.com, merge un pas mai departe și încearcă sa depisteze și sa corecteze erori in producerea terminalelor mobile, pentru ca situații precum Galaxy Note 7 sa nu se repete. Instrumental a fost fondat de doi foști ingineri Apple și analizează atât software-ul din spatele terminalelor mobile, cât și hardware-ul. Instrumental folosește machine learning capabil sa depisteze unitățile defecte înainte ca oamenii sa ajungă in acel punct.
Realitatea amplificată/virtuală
Zilele in care ne multumim cu a vizualiza varianta 2D a unui film sau joc sunt numarate. Viitorul entertainment-ului va permite oamenilor o imersiune completă in poveste, iar AR și VR sunt biletele către viitor, scrie TechCrunch.
NomadicVR.net contruiește o experiență complet VR. Clientii pot sa își pună căștile pe ochi și “rucsaci” PC și sa se plimbe ulterior prin camere diferite, într-o realitate virtuală. Review-urile recente ale NomadicVR sunt extraordinare și spun specialiștii că va reuși sa convertească chiar și pe sceptici.
SEO
Sunt zeci de mii de companii al căror succes depinde de a reuși sa ajungă pe prima pagina a căutarilor Google. Companiile care reușesc sa le ajute pe acestea, in mod real și relativ rapid, ar putea avea succes pe plan mondial.
Arhitectura
In condițiile migrării din ce in ce mai accelerate ale oamenilor din zonele rurale in zonele urbane, nevoia de spațiu și clădiri inteligente este din ce in ce mai mare.
A rezolva o astfel de problemă sau a veni cu soluții pentru a îmbunătățirea nivelului de trai, este un lucru stringent care poate atrage și multi bani.
Cover.build, un alt business lansat de curând, este o companie de arhitectură care folosește din plin tehnologiile recente pentru a construi spații de locuit/ muncit, rapid. Compania poate construi locuinte de la 28 de mp până la 110 mp, scopul fiind de a crește spațiul de locuit prin astfel de anexe in zone aglomerate și mai ales unde costul construcțiilor este foarte mare. Compania a primit investiții de 1,6 milioane de dolari.
(sursa http://www.wall-street.ro/)