Competențe Antreprenoriale - Partea 14

Branding-ul Personal

14.1 Introducere

Brandingul personal este un concept de dezvoltare personală care presupune să vezi în individul ca pe un brand, în același mod în care este văzută o companie din acest punct de vedere.

Într-un fel este amprenta sau pecetea pe care o lasă cineva asupra persoanei care o percepe. Așadar, această entitate trebuie să se dezvolte, să încurajeze, să transmită, să aibă grijă de ea însăși pentru a obține cel mai mare succes posibil.

Termenul a apărut ca o tehnică de căutare a unui loc de muncă. Vă prezentați ca fiind o persoană relevantă pentru a arăta publicului țintă abilitățile dumneavoastră pentru a atinge un scop, care în acest caz ar fi acela de a găsi un loc de muncă.

Ca orice lucru în viață, ceea ce este diferit este interesant și aceasta este una dintre pietrele de temelie a brandingului personal. A fi diferit, original, a ieși în evidență printre ceilalți este punctul cheie al succesului.

Toată lumea are potențialul și capacitatea de a se diferenția sau de a ieși în evidență în ceva; găsiți ce anume face diferența și veți avea esența brandului dvs. personal.

Atribute – Ce face ca un brand să fie diferit?

  • Valori
  • Autenticitate
  • Ton

a. Valori

Este o declarație sinceră și deschisă despre principiile unui brand, despre ADN-ul acestuia.

b. Autenticitate

Este capacitatea de diferențiere a unei mărci. Este tot ceea ce o face diferită și unică.

c. Ton

Este forma de comunicare care caracterizează o marcă, modul său de a vorbi. Nu ceea ce spune, ci modul în care o spune.

Autocunoaștere – Eu vs piața

  • A patra revoluție industrială: Inteligența artificială, robotică
  • 2027: majoritatea lucrătorilor vor fi lucrători independenți
  • 2030: 75% din locurile de muncă care vor exista vreodată nu există în prezent
  • 2030: 70% din locurile de muncă actuale nu vor exista

Trebuie să ne gândim la ceea ce oferim și la ceea ce vrem să oferim, dar și la ceea ce oferă și la ceea ce vrea să ofere piața.

Când vorbim despre cunoașterea de sine, trebuie să înțelegem două tipuri de abilități pe care le avem:

  • Competențe hard (Hard skills)
  • Competențe soft (Soft skills)

Competențe hard

  • Competențele hard sunt abilități specifice sau capacități pe care o persoană le poate poseda și demonstra într-un mod măsurat. Posedarea unei aptitudini de acest fel conturează o măiestrie și o expertiză în ceea ce privește realizarea unei sarcini specifice sau a unei serii de sarcini pentru a îndeplini un anumit lucru
  • Cunoașterea unei limbi străine, a unei diplome sau a unui certificat, operarea mașinilor cu viteză de dactilografiere, programarea pe calculator…

Competențe soft

  • Competențele soft sunt o combinație de abilități interpersonale, abilități sociale, abilități de comunicare, inteligență emoțională și trăsături de personalitate care facilitează înțelegerea și lucrul cu alte persoane
  • Munca în echipă, gestionarea conflictelor, gestionarea timpului, gândirea creativă…

MIMO este un cuvânt catalan și spaniol care înseamnă „îmbrățișări”, sau mângâiere. Este, de asemenea, un acronim al unei metode de autoanaliză asemănătoare cu de SWOT, dar realizată cu tandrețe. Acronimul provine de la M (Menține), I (Încorporează), M (Modifică), O (Omite) sau  M (Maintain), I (Incorporate), M (Modify), O (Omit)

M (Menține) – M (Maintain)

Competențe sau abilități hard sau soft pe care le am deja și pe care am decis să mi le mențin

I (Încorporează) – I (Incorporate)

Competențe sau abilități hard sau soft pe care nu le am și pe care am decis să le încorporez

M (Modifică) – M (Modify)

Caracteristici personale pe care le am deja și pe care am decis să le modific.

O (Omite) – O (Omit)

Caracteristici personale pe care le am deja și pe care am decis să le omit.

Alte instrumente de autocunoaștere:

Care este personalitatea dvs.?

„Faceți testul și obțineți o descriere a cine sunteți și de ce faceți lucrurile așa cum le faceți.” https://www.16personalities.com

Ce tip creativ sunteți?

„Răspundeți la aceste întrebări și veți obține o înțelegere mai profundă a motivațiilor dumneavoastră, plus o perspectivă asupra modului în care să vă maximizați darurile naturale și să vă înfruntați provocările.” https://mycreativetype.com

Concluzii

  • Crearea unui brand personal ne va ajuta să facem față provocărilor pe care piața muncii ni le pune în față.
  • Ne va ajuta să ne adaptăm la noul context de muncă.
  • Va fi elementul cheie pentru a face față interviurilor de angajare, proceselor de selecție sau căutării active a unui loc de muncă.

14.2 Prezentarea succinctă (Elevator Pitch)

a. Definiție

Explicarea rapidă a unei idei de afaceri, a unui produs, a unui serviciu, a unui proiect sau a unei persoane. Este o ocazie de a vă spune virtuțile, astfel încât posibilii recrutori să vă recruteze. Scopul este de a capta atenția ascultătorului și de a-l face să fie interesat de dumneavoastră.

Acesta durează cât durează o călătorie obișnuită cu liftul de la primul la ultimul etaj și ar trebui să rezumați elementele cheie ale discursului dumneavoastră în 30 – 60 de secunde.

b. Structura

  1. Captarea atenției ascultătorului.
  2. Abordarea. Cine sunteți dumneavoastră? Ce oferiți? Ce vindeți?
  3. Ce rezolvă? Ce rezolvați dumneavoastră? Puncte unice de vânzare
  4. Apel la acțiune.

Cum să captezi atenția ascultătorului

  1. Asigurați-vă că este memorabil, țintit și relevant.
  2. Începeți cu o întrebare captivantă sau cu un cârlig neașteptat.
  3. Surprindeți-l pe ascultător cu fapte interesante.
  4. Folosiți-vă imaginația, spuneți o poveste.
  5. Rămâneți activ, mențineți ritmul.
  6. Arătați-vă, lăsați-i pe ceilalți să vă cunoască.

c. Puncte unice de vânzare (Unique Selling Points =USP)

Un punct unic de vânzare (sau o propunere unică de vânzare) este o declarație care spune în mod clar ce vă diferențiază de concurenții dumneavoastră, ce vă face mai bun.

USP sunt foarte importante atunci când vine vorba de elevator pitch-uri, deoarece vă vor ajuta să vă diferențiați de concurență.

Sunt mai mult decât un slogan, nu uitați că ținta lor este viitorul angajator sau client, nu dumneavoastră.

Câteva exemple de USP

  • Îmi fac clienții să reușească și să își îmbunătățească prezența pe piață datorită muncii mele.
  • Datorită produsului meu, vă veți crește beneficiile prin reducerea costurilor de producție.
  • Îmi ajut clienții să fie mai productivi într-un mod durabil.
  • Proiectele mele web vor atrage mai mulți clienți către comerțul dvs. electronic datorită designului meu unic și creativ.

Cuvinte puternice (Power words)

Potrivit yourdictionary.com, un cuvânt puternic este „un cuvânt care evocă adesea un răspuns emoțional, pozitiv sau negativ, în rândul publicului țintă, conducând la un rezultat dorit”.

Atunci când vă gândiți la discursul dumneavoastră, este recomandat să includeți câteva cuvinte de putere pentru a-l face mai remarcabil. Haideți să vedem câteva exemple!

Câteva cuvinte puternice pentru a vă descrie

  • Răbdator
  • Entuziast
  • Disciplinat
  • Direct
  • Pasionat
  • Dinamic
  • Ambițios
  • Simpatic
  • Plin de resurse
  • Practic
  • Energetic
  • Ușor de suportat
  • Motivat
  • Adaptabil
  • Grijuliu
  • De încredere
  • Onest
  • Flexibil
  • Sensibil
  • Înțelegător
  • Serviabil
  • Muncitor
  • Determinat
  • Încrezător în sine.

d. Ce trebuie să vă întrebați

  • Ce puncte forte vreau să promovez?
  • Ce mă face unic?
  • Mă va înțelege publicul meu? Cât de bine îi cunosc eu?
  • Mi-am gândit discursul?
  • Cât de pregătit sunt? Am pregătit mai multe versiuni ale acestuia?
  • Cum voi acționa?

e. Câteva sfaturi finale

  • 50% conținut / 50% livrare
  • Nu fiți timid și spargeți gheața.
  • Faceți-o în mod natural.
  • Mențineți un contact vizual constant.
  • Folosiți un limbaj corporal adecvat.
  • Fiți întotdeauna direct și concis.
  • Pregătiți-vă exersând, exersând și exersând.
  • Nu uitați să încheiați cu un apel la acțiune.

f. Un exemplu

Știați că beneficiile companiilor cresc dacă au în rândul personalului lor muncitori calificați?

În lume, există peste 4,65 miliarde de utilizatori de social media, astfel încât, dacă luăm în considerare faptul că există aproximativ 7,8 miliarde de oameni pe întreaga planetă, înseamnă că aproximativ 60% din populația lumii este activă sau, cel puțin, prezentă în social media. [atrăgând atenția ascultătorului]

Astăzi, mai mult ca oricând, crearea de conținut multimedia a devenit crucială pentru companiile care doresc să ajungă la clienții lor într-un mod adecvat, deoarece clienții au devenit mai exigenți cu conținutul pe care îl consumă. [captarea atenției ascultătorului]

Bună ziua! Numele meu este Mark Markobson și vă pot ajuta! Sunt un tehnician în marketing și publicitate care caută calitatea în detrimentul cantității. Sunt o persoană răbdătoare, dinamică, de încredere și muncitoare, cu abilități în crearea de conținut multimedia care ar dori să facă parte din echipa dumneavoastră și să vă ajute să vă creșteți beneficiile oferind clienților dumneavoastră un conținut mai bun în social media. [abordare + USPs]

Dacă sunteți interesat să aflați mai multe despre mine, nu ezitați să mă contactați. Aici aveți cartea mea de vizită. Vă mulțumesc! [call-to-action]

14.3 CV-uri creative

Ce sunt CV-urile creative

Un CV creativ este un tip de CV care este folosit pentru a comunica un profil profesional într-un mod unic, frapant și simplu și este conceput pentru a vă prezenta în principal abilitățile creative.

Întrucât trăim acum într-o lume vizuală și digitală, tot mai mulți angajatori preferă să primească CV-uri creative. Acestea vor conține în continuare detalii biografice vitale, cum ar fi educația, experiența profesională și competențele tehnice, dar ilustrează, de asemenea, faptul că aveți competențele pe care vi se va cere să le folosiți atunci când începeți să lucrați.

CV-urile creative pot avea un stil și un format foarte diferit de cele cu care suntem obișnuiți. În general, CV-urile de acest fel tind să fie scurte și concise și să aibă o pagină.

Țineți cont de faptul că CV-ul dumneavoastră trebuie să fie dinamic. Pentru a menține conținutul actual, trebuie să contribuiți în mod continuu cu cele mai recente lucrări ale dumneavoastră și să modificați informațiile anterioare. Profitați de imaginația dumneavoastră (și de utilizarea inovatoare a tehnologiei moderne) atunci când vă creați CV-ul.

Cu toate acestea, asigurați-vă că materialul este factual și concis și că aspectul este atractiv și simplu de citit.

Care sunt beneficiile lor?

  • Vă puteți diferenția de ceilalți candidați.
  • Recrutorilor le va fi mai ușor să acorde atenție CV-ului dumneavoastră și să vă cheme la un interviu de angajare.
  • Aspecte ale personalității dumneavoastră ar putea fi reflectate.
  • Este posibil să vă demonstrați abilitățile într-un mod mai creativ.
  • Vă puteți exprima mai eficient datorită acestuia.
  • Este cel mai potrivit pentru locurile de muncă din sectoarele creative.
  • Pentru recrutor, ar putea servi ca o pauză vizuală.
  • Veți demonstra entuziasmul dvs. în descoperirea de noi abordări pentru rezolvarea problemelor.

Câteva sfaturi de design (I)

  • Planificați în prealabil cu atenție aspectul proiectului.
  • Folosiți secțiuni pentru a-l menține în echilibru.
  • Folosiți coloane pentru a mări spațiul disponibil.
  • „Jucați-vă” cu dimensiunea fontului, spațierea între rânduri și culorile cuvintelor pentru a evidenția informațiile importante din CV-ul dumneavoastră.
  • Alegeți un font care este clar și ușor de citit.
  • Folosiți infografice și adăugați-i pictograme.
  • Evidențiați-vă competențele.

Câteva sfaturi de design (II)

  • Aplicați-i marca personală: font, culori, imagini…
  • Fiți diferit. Fiți unic. Fiți voi înșivă.
  • Includeți o imagine de calitate și creativă, scăpați de fundalurile albe.
  • Optați pentru un CV digital.
  • Păstrați-l simplu. Scăpați de toate detaliile care sunt irelevante.
  • Amintiți-vă că „Simplitatea este rafinamentul suprem”.

Câteva platforme online gratuite pentru a construi un CV creativ

a. Canva

  • Ușor de creat și personalizat / Sute de șabloane și layout-uri gratuite
  • Proiectat și structurat profesional / Stiluri pentru fiecare industrie

b. Adobe

Machete contemporane pe care le puteți personaliza / Modele simple, dar profesionale / Selectați un șablon, editați-l și partajați-l în orice format pe care îl alegeți

c. Visme

Modele creative / 70 de șabloane din care puteți alege / Nu există limită de timp de utilizare / Aproximativ 80% din funcționalitate este gratuită

d. Vennage

Creați CV-uri gratuite care se diferențiază de alte persoane aflate în căutarea unui loc de muncă cu un CV care se face remarcat / Cel mai bine folosit pentru a vă partaja CV-ul pe site-ul dvs. web, pe rețelele sociale sau prin e-mail

e. Creddle

Sincronizat cu LinkedIn, instrument gratuit care vă permite să personalizați datele și formatul cu multe șabloane diferite

f. GoodCV

Instrument interactiv și ușor de utilizat / Are diferite șabloane / Vă puteți încărca CV-ul pe platforma sa sau îl puteți descărca în format PDF

g. Resume.io

  • Construiți CV-urile în câteva clicuri / Ușor de utilizat, cu o serie de funcții interesante
  • Personalizați CV-urile pentru orice tip de locuri de muncă

h. ResumeGenius

Ușor de utilizat / Poate realiza un CV profesional, pe întreaga pagină, pentru oricine / Generează un CV complet pentru fiecare tip de persoană care caută un loc de muncă / Diferite șabloane din care puteți alege.

Mai jos o să vedeți câteva exemple de CV-uri creative.

Exemple de CV-uri creative

14.4 Portofolii digitale

Ce sunt portofoliile digitale

Acestea reprezintă o versiune online a portofoliului tradițional, care conține un set de materiale care, în mod normal, sunt digitale și, prin urmare, pot (și ar trebui) să fie ușor de accesat prin intermediul dispozitivelor electronice, cum ar fi calculatoarele, tabletele sau telefoanele mobile. Ele sunt cunoscute și sub denumirea de portofoliu online, e-portofoliu, e-folio sau eFolio.

Portofoliul dvs. va fi modul în care vă veți prezenta și vă veți arăta pe dvs. și cele mai bune lucrări ale dvs. viitorilor posibili angajatori. Este reprezentarea vizuală a competențelor (soft & hard), abilităților și calităților dumneavoastră. Acesta ar trebui să fie capabil să arate tot potențialul dumneavoastră, incluzând, de asemenea, progresul, realizările și toate aspectele profesionale și legate de muncă din viața dumneavoastră.

Societatea se schimbă și cu toții ne digitalizăm din ce în ce mai repede, de aceea, dacă includeți în e-mailurile de aplicare un link către portofoliul dvs. online, acest lucru vă va face să ieșiți în evidență față de ceilalți candidați. Este momentul să faceți diferența!

Gândiți-vă, crearea și întreținerea portofoliului online necesită timp și efort, deși este ușor să vă mențineți la zi de-a lungul anilor. Cu siguranță vă va ajuta în multe aspecte.

Beneficiile unui portofoliu digital

  • să fiți mai competitivi pe piața muncii;
  • să vă evaluați expertiza;
  • să vă pregătiți pentru viitoarele interviuri de angajare;
  • să vă evidențiați competențele (hard, soft și transferabile);
  • vă simțiți mai încrezător în procesele de selecție;
  • vă creșteți salariul;
  • obțineți o promovare la locul de muncă;
  • vă schimbați locul de muncă;
  • intrați în noi studii,
  • să vă obișnuiți să vă documentați și să vă evaluați dezvoltarea profesională și
  • să aveți propria bază de date personală.

Realizarea unui portofoliu digital

Atunci când vă concepeți portofoliul digital, este important să țineți cont de aspectele legate de conținut, aspect și vizibilitate, astfel încât profilul dvs. să fie creativ, să transmită mesajul dvs., să ajungă la țintă și să fie bine susținut. Portofoliul dvs. trebuie să vă arate personalitatea și trebuie să vă evidențieze față de competență. Nu uitați că nu sunteți singurul profesionist din sector și de aceea trebuie să vă evidențiați portofoliul.

Este o idee bună să încalci regulile din sectorul dvs. de activitate! Va trebui să vă analizați sectorul și să învățați „cum se fac lucrurile acolo” și nu uitați să vă definiți întotdeauna obiectivul și să îl aveți mereu în minte. Veți găsi pe internet multe machete predefinite, care vor trebui să fie personalizate de dumneavoastră, astfel încât portofoliul să vă arate personalitatea.

Câteva lucruri de luat în considerare…

Alegeți bine platforma pe care vă veți construi portofoliul

Există multe platforme disponibile care vă vor ajuta să vă creați portofoliul.

Nu uitați că șabloanele de layout sunt în regulă atâta timp cât le personalizați.

Gândiți-vă bine la ceea ce includeți, faceți-l interesant

Selectați cu atenție ceea ce veți include, astfel încât să reflecte ceea ce doriți ca ceilalți să vadă de la dumneavoastră. Scăpați de tot ceea ce nu vă face cu adevărat mândru. Deși o imagine vorbește cât o mie de cuvinte, este esențial să aveți grijă și de conținutul scris. Conținutul trebuie să fie bine structurat, grupat și bine scris!

Dacă nu puteți arăta prea multe materiale profesionale, este în regulă să includeți lucrări de clasă, astfel încât viitorii noștri angajatori să vadă ce tip de sarcini sunteți gata să îndepliniți. Lucrarea dumneavoastră trebuie să fie unică, nu plagiați! Nu mințiți, sinceritate înainte de toate.

Aveți grijă la calitatea și cantitatea materialelor dvs.

Ar trebui să aveți întotdeauna în vedere necesitatea de a pune calitatea mai presus de cantitate. Câte elemente va include portofoliul dumneavoastră? Uneori, lucrurile bune vin în recipiente mici. Experții consideră că ar trebui să includeți în portofoliul dumneavoastră digital între 10 și 20 de exemple din munca dumneavoastră. Includerea unui videoclip vă va oferi vizibilitate, la fel ca și includerea procesului de lucru al lucrării dumneavoastră pentru a atrage atenția publicului și a-l convinge că sunteți cea mai bună alegere pe care o are. Culorile vii ies în evidență, dar aveți grijă la lizibilitate.

Fiți ușor de utilizat

Conținutul portofoliului dvs. trebuie să fie bine structurat, astfel încât navigarea să fie ușoară. Puneți accentul pe importanța elementelor incluse. Tot conținutul trebuie să fie adaptabil la toate dispozitivele. Nu uitați să nu folosiți flash sau animații în portofoliul dvs. online, acestea vă vor distrage atenția vizitatorilor. Aveți grijă la tipografie. Un lucru recomandabil ar fi să aveți propriul domeniu, unele dintre ele, cum ar fi Freenom, sunt gratuite!

Ce nu trebuie inclus

După cum am spus, conținutul este un aspect la care va trebui să vă gândiți în timp pentru a evita includerea unor proiecte cu rezultate proaste și care nu vă reprezintă, imagini de calitate scăzută și lucrări vechi. Nu uitați că portofoliul dvs. trebuie să fie dinamic.

Revizuire, actualizare, repetare

Este foarte important să vă revizuiți și să vă actualizați portofoliul în mod regulat, astfel încât conținutul dvs. să fie mereu la zi; nu uitați că nu ar trebui să arătați conținut vechi decât dacă îl considerați relevant pentru portofoliul dvs.

Ce trebuie inclus

  • declarația personală
  • educația și formarea profesională
  • social media
  • limbi străine
  • realizări, premii și burse de studiu
  • arătați-vă cunoștințele, competențele și abilitățile
  • mostre de lucru
  • CV și eventual o introducere video
  • companiile cu care ați lucrat și locurile unde ați studiat
  • scrisori de recomandare și referințe
  • propria dvs. mărturie și cele ale altora.

Ce culori să utilizați

Designerii, arhitecții si artiștii se bazează pe teoria culorilor pentru a face alegerile corecte pentru proiectele lor, dar nu sunt singurii care o folosesc. Majoritatea oamenilor iau, fără să știe, decizii zilnice bazate pe teoria culorilor. Culoarea joacă un rol vital în lumea în care trăim – ne poate influența gândirea și acțiunile, ne poate irita sau ne poate calma ochii.

Teoria culorilor este prezentă în viața noastră la fiecare pas și  are la bază ceea ce numim astăzi “cercul cromatic”,  cunoscut și sub numele de roata culorilor sau “color wheel”. Cercul cromatic al culorilor conține culori calde și culori reci, culori primare, secundare și terțiare.

Culorile primare (roșu, galben și albastru) nu sunt create prin combinarea altor culori și au cel mai ânalt grad de strălucire. Din ele se nasc toate celelalte culori, astfel încât combinarea lor împreună cu cele nonculoare (alb, negru) ne ajută să obținem toate culorile existente în natură.

Culorile secundare (portocaliu, verde și violet) sunt create prin combinașia culorilor primare în proporții egale: roșu+galben=portocaliu; galben+albastru=verde și albastru+roșu=violet.

Culorile terțiare rezultă din combinarea culorilor primare cu cele secundare alăturate, astfel încât se creeaza 6 noi nuanțe de culori.

Există mai multe moduri în care culorile se pot combina între ele. Pentru a face acestu lucru în mod corect, este necesar sa ne ghidăm după ceea ce se numesc scheme de culoare. Cele mai cunoscute sunt: schema culorilor complementare, schema analoagă, schema triadică și cea monocromatica.

Din cercul culorilor complementare fac parte culorile diametral opuse ale cercului cromatic (roșu-verde). Când sunt așezate una lângă alta, culorile se evidențiaza reciproc și crează un efect contrastant și vibrant, deosebit de puternic.

Culorile analoage sunt culorile care se află în proximitate în cercul cromatic (galben-portocaliu). Când sunt combinate într-o lucrare, culorile crează o stare de relaxare și liniște.

Culorile triadice sunt culorile plasate la distanțe egale în interiorul cercului cromatic, cele care, odată alese, formează un triunghi echivalent (portocaliu, violet și verde). Efectul obținut va fi unul vibrant, chiar și în cazul în care culorile au o saturație redusă.

Platforme online gratuite pentru portofolii digitale

  • Wix
  • WordPress
  • web.com
  • GoDaddy
  • Jimdo
  • Adobe Portfolio
  • Weebly
  • Flickr
  • Behance.