Competențe Antreprenoriale - Partea a-11-a

11.1. Informatizarea Firmei

Sistemele informatice devin astăzi tot mai mult o componentă vitală a succesului în afaceri pentru o organizație sau un întreprinzător.

Utilizatorii nu trebuie să cunoască tehnologiile complexe, conceptele abstracte sau aplicațiile specializate din câmpul sistemelor informatice, ci să aibă definit cadrul conceptual în cel puțin cinci zone, și anume:

  • Conceptele fundamentale ale sistemului informatic
  • Tehnologia sistemelor informatice
  • Aplicațiile sistemelor informatice
  • Dezvoltarea de sisteme informatice
  • Managementul sistemelor informatice
Elementele componente ale unui sistem informatic:
  • Resursele umane- includ atât utilizatorii cât și specialiștii
  • Hardware- includ echipamentele
  • Software- includ programe și proceduri
  • Datele- sunt transformate prin activitățile de procesare într-o mare varietate de produse informaționale pentru utilizatori
Principalele activități dintr-un sistem informatic sunt:
  • Introducerea datelor
  • Procesarea datelor pentru obținerea de informații
  • Ieșirea procedurilor informaționale
  • Stocarea resurselor informaționale
  • Controlul performanțelor sistemului

Introducerea datelor

Datele despre tranzacțiile comerciale sau despre alte evenimente trebuie să fie adunate și pregătite pentru prelucrare. Introducerea se referă la editarea de înregistrări. Odată introduse, datele pot fi transferate pe un suport (magnetic/ optic) până la prelucrare.

Prelucrarea datelor

Datele care sunt subiectul activităților de prelucrare cuprind calcule, comparări, sortări, clasificări sau însumări. Aceste activități organizează, analizează și manipulează datele convertindu-le în informații pentru utilizatori.

Ieșirea produselor informaționale

Informațiile rezultate în urma prelucrării apar îin forme variate pentru a fi transmise utilizatorilor în forma solicitată de aceștia.

Stocarea produselor informaționale

Aceasta activitate nu constituie o componentă foarte importantă în cadrul sistemelor informatice. Ea reprezintă activitatea dintr-un sistem informatic în care datele și informațiile sunt depozitate într-un mod organizat în vederea unei utilizări ulterioare. Atunci procesul de regăsire este necesar utilizatorilor prin rapiditatea și acuratețea sa. Suporturile utilizatorilor pentru stocarea datelor și informațiilor sunt în general magnetice sau optice.

Controlul performanțelor sistemului

Reprezintă o activitate de mare importanță în cadrul sistemului informatic.

Utilizarea sistemelor informatice asigură crearea unui avantaj competitiv al organizației de la nivelul local, intern până la formele comerțului electronic, schimbului de informații utilizând Internetul etc.

Sistemele informatice joacă un rol vital în succesul unei firme, astfel:

  • Asigurarea eficienței operaționale
  • Asigurarea unui management eficient
  • Asigurarea unui avantaj competițional

Utilizarea tehnologiei informației a devenit un aspect indispensabil în funcționarea organizației mai ales în prezent când se fac simțite noi tendințe în evoluția organizațiilor și anume:

  • utilizarea Internetului la nivelul organizațional local sau global
  • apariția de organizații Internet ce își desfășoară business-ul numai în aceasta zonă
  • globalizarea
  • reformularea procesului de business

Obiectivul principal al oricărui sistem informatic îl constituie asigurarea selectivă și în timp util a tuturor nivelelor de conducere cu informațiile necesare și reale, pentru fundamentarea și elaborarea operativă a deciziilor cu privire la desfășurarea cât mai eficientă a întregi activități din unitatea economică.

Importanța Internetului în firmă

Internetul poate fi privit ca o „autostradă a informației”, o rețea pentru cercetare și educație.

Leagă între ele universități, instituții de cercetare, biblioteci din întreaga lume și transportă informațiile mai rapid decât orice altceva. Și dacă ne gândim la cât de important este Internetul tocmai datorită vitezei cu care circulă informațiile, realizăm importanța sa în mediul afacerilor, unde, mai mult decât oriunde, timpul înseamnă bani, iar informația înseamnă putere. Internetul reușește foarte rapid să facă cunoscută în întreaga lume o organizație.

Un site web introduce organizația la nivel global, fără costuri mari, și este accesibil tuturor celor care utilizează Internetul din întreaga lume și care informează oamenii din întreaga lume despre organizația respectivă, despre serviciile oferite, cultura sa organizaționala. Aici se pot afla adrese de contact.

Pentru o organizație, Internetul reprezintă o modalitate de a afla ce face concurența, ce produse noi a mai scos pe piață și mai ales ce își doresc clienții, cum doresc ei să fie tratați, ce le place mai mult la organizație. Acest lucru se realizează prin faptul ca Internetul are în oarecare măsură și un rol de de masificare. Deși informațiile sunt transmise unui public țintă destul de larg, mesajele sunt citite separat de fiecare, și individul se comportă fără teama de a greși, fără să se gândească la ce ar crede alții despre el (ca în cazul maselor formal constituite). Intrând în discuție cu potențialii clienți prin intermediul unui grup de discuții, o companie poate realiza chiar o cercetare de piață, iar respondenții nu s-ar sfii să spună lucrurilor pe nume, fiindcă s-ar simți protejați de anonimatul pe care Internetul îl oferă. Concluzia pe care o putem trage de aici se referă la ideea conform căreia contactul cu informațiile de ultima oră din mediul extern contribuie la adaptarea lor de către o organizație, dar și la sănătatea ei.

Internetul este important pentru o organizație pentru ca partenerii de afaceri, clienții doresc să aibă parte de serviciile pe care o organizație le oferă cât mai rapid și mai ieftin. De exemplu, achiziționarea unui produs sau serviciu prin intermediul Internetului se poate face direct de la organizația care îl produce, eliminându-se astfel distribuitorii care înseamnă bani și timp în plus.

Ce sunt paginile WEB?

O pagina web este o resursă aflată în spațiul web (WWW) din Internet, de obicei în format HTML sau XHTML (extensia numelui fișierului fiind de cele mai multe ori .html sau .htm) și având hiperlinkuri (hiperlegături) pentru navigarea simplă (cu un singur clic de mouse) de la o pagină sau secțiune de pagina la alta. Pagina web se numește astfel deoarece ea se poate afișa pe un monitor sau ecran de calculator și se aseamănă într-o oarecare măsură cu o pagina de ziar. Lățimea paginii web este de obicei astfel făcută ca ea să încapă în întregime pe lățimea ecranului disponibil. În schimb înălțimea ei poate depăși cu mult pe cea a ecranului. în aceste cazuri browserul și mausul permit de obicei vizionarea simplă și rapidă a întregii pagini, și anume prin „tragerea” ei în sus și în jos, după dorință.

Pentru a furniza nu numai texte dar și imagini și sunete, paginile web utilizează deseori fișiere grafice sau sonore integrate, dar și hiperlinkuri către alte resurse neintegrate în pagina respectivă.

De obicei furnizorul de informații își grupează și organizează paginile în cadrul unui site web, care la cerere, și pentru a putea fi regăsit, primește un identificator Internet unic numit URI.

O pagina web poate conține:

  • texte în cele mai diferite formate (forme, mărimi, culori, poziții etc.)
  • imagini (fișiere cu formatele .gif, .jpeg, .png s.a.)
  • audio (fișiere în formatele .mid, .wav s.a.)
  •  conținut multimedia interactiv care, pentru a fi văzut și utilizat, necesită de obicei un plug-in ca de ex. cu formatul Adobe Flash sau Adobe Shockwave
  • miniaplicații (asa-numite „applets”), subprograme care rulează la chemarea paginii și care deseori oferă filme, imagini, interacțiune și sunete.

Paginile web mai pot conține și elemente care nu sunt făcute pentru a fi afișate de browser, cum ar fi:

  • scripturi (de obicei în formatul JavaScript), care adaugă paginii funcționalitate suplimentară (de exemplu creează efecte vizuale sau verifică datele introduse într-un formular web),
  • meta-etichete, furnizează informații despre pagină, instrucțiuni pentru roboții motoarelor de căutare, etc. Cuvintele cheie și celelalte descrieri din meta-etichete ajută motoarele de căutare să catalogheze pagina corect și în cazul acțiunilor de căutare, să ofere rapid informații și rezultate.
  • foi de stil (așa-numite „Cascading Style Sheets” sau „CSS”), care stabilesc modul cum este formatată pagina comentarii
  • atenție, paginile web mai pot conține și așa-numiți viruși informatici precum și alte funcțiuni dăunătoare (malițioase) dar greu de văzut/ recunoscut.

11.2. Comerțul Electronic

Comerțul electronic este un concept care desemnează procesul de cumpărare și vânzare sau schimb de produse, servicii, informații, utilizând o rețea de calculatoare, inclusiv Internetul.

Comerțul electronic reprezintă multitudinea proceselor software și comerciale necesare proceselor de afaceri să funcționeze, numai sau în primul rând, utilizând fluxuri digitale de date.

Comerțul electronic presupune utilizarea Internetului, a comunicațiilor digitale și a aplicațiilor software în cadrul proceselor de vânzare/ cumpărare, el fiind o componentă a procesului de e-business.

Comerțul electronic poate fi analizat din patru puncte de vedere, și anume:

  • din punctul de vedere al comunicațiilor, reprezintă furnizarea de informații, produse, servicii, plăți, utilizând linii telefonice, rețele de calculatoare sau alte mijloace electronice
  • din punctul de vedere al proceselor de afaceri, reprezintă o aplicație tehnologică îndreptată spre automatizarea proceselor de afaceri și a fluxului de lucru
  • din punctul de vedere al serviciilor, este un instrument care se adresează dorințelor firmelor, consumatorilor și managementului în vederea reducerii costurilor și creșterii calității bunurilor și a vitezei de servire
  • din punctul de vedere al accesibilității în timp real (online), reprezintă capacitatea de a cumpăra și de a vinde produse, informații pe Internet sau utilizând alte servicii accesibile în timp real.

Comerțul electronic este elementul de bază al noii economii, iar Internetul reprezintă principalul mediu prin care acesta își face simțită prezenta.

Avantajele comerțului electronic

  • efectuarea rapidă de cumpărături sau alte tranzacții la orice oră, în orice zi
  • pot fi adaptate schemele de plăți bazate pe card, deja existente
  • nu există limitări geografice
  • reducerea unor costuri de creare, procesare, distribuție, stocare, regăsire a informațiilor bazate pe hârtii (prin e-mail se reduc costuri privind mesageria, iar Electronic Data Interchange determină reducerea stocurilor și costurilor legate de ciclul de cumpărare)
  • întărirea relațiilor cu furnizorii și clienții (site-ul Web conține informații actualizate, utile tuturor părților, iar Electronic Data Interchange implică o strânsă legătură a partenerilor pentru stabilirea standardelor de comunicare)
  • comoditate sporită
  • facilitează competiția, având ca rezultat reduceri substanțiale
  • permite persoanelor angajate să lucreze de acasă, reducându-se astfel traficul și poluarea
  • permite ca unele mărfuri să fie vândute la prețuri mai mici, astfel încât și oamenii cu venituri mai mici să poată cumpăra mai mult, ridicându-le standardul de viață etc.

Dezavantajele comerțului electronic

  • securitatea
  • acceptarea noilor modalități de plată(bani electronici/ digitali)
  • infrastructura adecvată de telecomunicații, insuficiența lărgimii de bandă
  • costurile investiției
  • cadrul legal și normative, cadrul fiscal, drepturile asupra proprietății, protecția datelor consumatorului
  • aspecte lingvistice și culturale
  • dificultatea de integrare a Internet-ului și a software-ului de comerțul electronic cu unele aplicații și baze de date
  • unele produse software de comerț electronic nu se potrivesc cu unele sisteme hardware și sisteme de operare
  • imposibilitatea de a atinge obiectele sau de a „mirosi” online pentru clienți
  • insuficiența suportului de service, de exemplu, experți pentru taxele de comerț electronic sau evaluatori de calitate sunt rari, centre de copyright pentru tranzacțiile de comerț electronic nu există

11.3. Componentele unei Afaceri On-Line

Produsul

Una dintre cele mai importante aspecte pe care îl presupune înființarea unei afaceri on-line este produsul sau serviciul ce urmează a fii desfăcut.

Principalele surse pentru găsirea unui produs care să poată fi vândut on-line sunt reprezentate de:

  • studierea potențialilor competitori pe domeniul de interes ales
  • urmărirea grupurilor de discuții și a comunităților virtuale în care se află potențialii clienți
  • urmărirea site-urilor care publică rezultatele unor studii de piață despre interesele consumatorilor

Magazinul On-line

Interfața magazinului on-line este singurul contact dintre vânzător și cumpărător, fapt pentru care deține o pondere importantă în decizia de a cumpăra un produs sau un serviciu pe care un client trebuie să o ia.

Conceperea unui site de comerț electronic presupune îmbinarea a numeroși factori provenind atât din știința calculatoarelor cât și a marketingului.

Principalele elemente ale unui magazine on-line

Alegerea numelui de domeniu, care trebuie să îndeplinească anumite condiții:

  • să fie sugestiv pentru cei care-l utilizează pentru prima dată
  • să fie distinct și ușor de pronunțat
  • să fie scurt, pentru a fi ușor de tastat

Designul și conceptul magazinului on-line

Imaginea produselor prezentate trebuie să fie de calitate. O calitate necorespunzătoare a acestor imagini va reduce sau chiar va desființa vânzările.

Importantă este și opțiunea de măsurare a impactului asupra utilizatorilor.  Cele mai multe pagini comerciale de Internet au inserat și modalități interactive de măsurare a impactului asupra clienților.

Tehnologia shopping cart, este cel care permite să fie expuse imagini ale produselor, descrieri și prețuri.

Furnizează, de asemenea, mecanismele prin care consumatorul să poată alege cantitatea de produse pe care dorește să o cumpere, face verificarea și înregistrarea datelor, calculează și afișează valoarea totală a cumpărăturilor, incluzând și taxele de transport dacă este cazul.

Securitatea afacerilor on-line, reprezintă protecția informaților aparținând clienților dar și site-ului în sine. Odată ce informațiile transmise către site-ul de comerț electronic, au părăsit calculatorul personal al clientului și își încep călătoria în cadrul Internet, ele aparțin domeniului public.

Un intermediar priceput ar putea să le intercepteze și să le folosească așa cum crede de cuviință. Nu este deloc ușor, este puțin probabil, dar este posibil.

Sistemul de procesare și efectuare a plăților

Principalele componente ale sistemului de plăți electronice întâlnite în cadrul unei afaceri on-line sunt sistemele de comenzi și plății, modul de procesare a plăților și contul de comerciant.

Alegerea metodei de plată depinde în primul rând de felul site-ului de comerț electronic:  de tip afacere către consumator (adresat consumatorului) sau afacere către afacere (dedicat tranzacțiilor de afaceri).

Câteva dintre modalitățile de plată obișnuite sunt:

  • ordinul de plată
  • viramentul
  • plata prin carte de credit sau debit
  • cecurile
  • cash

Sistemul de transport și onorare a comenzilor

Este responsabil pentru livrarea către consumator a bunului sau serviciului cumpărat, în condiții bune și în perioada de timp stabilită între cumpărător și vânzător. De cele mai multe ori agenții economici ce practică comerțul electronic au contracte cu diferite firme de curierat.

Promovarea

Promovarea în contextul comerțului electronic implică două sarcini:

  • atragerea clienților către site-ul de comerț și
  • determinarea acestora să cumpere produsele sau serviciile pe care site-ul în cauză le oferă spre vânzare.